News

Заява про необхідність забезпечення прозорих, змістовних та інклюзивних публічних консультацій щодо законопроєктів про лобіюваня

Thu, 30.11.23

6 листопада 2023 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) оприлюднило на своєму вебсайті проєкт Закону “Про доброчесне лобіювання і адвокацію в Україні” та проєкт Закону “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо порушення законодавства у сфері здійснення лобіювання та адвокації” (далі – законопроєкти), а також ініціювало їх громадське обговорення. 

Обидва проєкти були підготовлені НАЗК без залучення громадських організацій на основі більш раннього законопроєкту “Про доброчесне лобіювання в Україні”, який мав істотні недоліки та був скерований на експертизу до Ради Європи для оцінки його відповідності міжнародним стандартам. Зауваження, надані Радою Європи, не були виправлені при доопрацюванні законопроєкту. 

Після тиску з боку громадських організацій НАЗК ініціювало проведення публічних консультацій 10 та 23 листопада. Проте ці консультації носили формальний, радше імітаційний характер. Так, учасники наполягали на тому, що громадські організації, які здійснюють адвокацію для досягнення суспільних змін, мають бути виведені з-під дії закону. Втім, без жодних обґрунтувань ці пропозиції не були враховані. А у день проведення останнього обговорення НАЗК передало законопроєкти на розгляд Кабінету Міністрів України для наступного внесення (у разі схвалення) на розгляд парламенту.

Аналіз проєктів, переданих НАЗК на розгляд Кабінету Міністрів України, дозволяє стверджувати, що переважна більшість висловлених Радою Європи зауважень щодо первинного варіанту проєкту НАЗК у доопрацьованих версіях враховано не було. НАЗК змінило назву первинного проєкту, додавши до лобіювання поняття “адвокація”, виключило із законопроєкту ряд положень, які загалом отримали позитивну оцінку Ради Європи (наприклад, в частині обов’язків посадовців щодо розкриття інформації про контакти з лобістами тощо), та доповнило текст проєкту низкою сумнівних або вкрай нечітких норм, частина з яких суперечать Конституції України, міжнародним стандартам та кращим європейським практикам у сфері лобіювання. Окремі з цих нових положень не обговорювались в ході публічних консультацій (наприклад, заборона лобіювання змін до Конституції тощо).

Дія законопроєктів поширюється не лише на лобіювання, але і на адвокацію та реалізацію громадянами своїхконституційних прав і свобод. Автори законопроєкту запевняли, що це відповідає європейським стандартам. Втім, у ряді європейських країн закони про лобіювання прямо передбачають, що діяльність громадських організацій, пов’язана із забезпеченням суспільних інтересів, а також діяльність громадян щодо реалізації своїх конституційних прав не регулюється законами про лобіювання. Але підготовлені НАЗК законопроєкти фактично розглядають адвокацію як одну з форм лобізму. Згідно з проєктами, для здійснення адвокації громадські організації мають добровільно зареєструватись в Реєстрі прозорості, а також щорічно оприлюднювати “загальну інформацію щодо кожного предмета адвокації та про джерела фінансування на здійснення адвокації у довільній формі”. Прагнення НАЗК зберегти норми щодо регулювання адвокації суперечать висловленим в ході публічних консультацій позиціям. Це можна розцінювати лише як бажання створити плацдарм для подальшого тиску на громадські об’єднання та створення умов для обмеження діяльності громадських об’єднань.

Законопроєкти також забороняють здійснювати лобіювання змін до Конституції України, законодавчих змін, які “загрожують національній безпеці” або суперечать принципам міжнародного права. Ці положення не відповідають принципу правової визначеності і є нетиповими для законодавства про лобіювання європейських країн. Проєкти законів також передбачають адміністративну відповідальність за порушення у сфері лобіювання, однак не визначають, хто саме має накладати відповідні стягнення. Тому на практиці вказані санкції не працюватимуть. Лобістам не надано додаткових прав, окрім уже і так передбачених чинним законодавством. Всупереч міжнародним стандартам та кращим практикам у сфері лобіювання проєкт не покладає на чиновників обов’язків розкриття інформації про свої контакти з лобістами. Правила поведінки лобістів та правила здійснення адвокації визначатиме НАЗК, яке і контролюватиме дотримання цих правил. Це перетворює НАЗК на “суддю у власній справі” і створює конфлікт інтересів у діяльності інституції. Цей перелік недоліків проєктів не є вичерпним.

У додатку до проміжного рішення Європейської комісії щодо вступу України до ЄС, оприлюдненому 8 листопада 2023 року, наголошується на необхідності прийняття Україною закону про регулювання лобістської діяльності як частини плану дій з деолігархізації. При цьому такий закон, на думку Європейської комісії:

  1. має відповідати європейським стандартам;
  2. повинен бути результатом відкритої та інклюзивної дискусії з широким спектром зацікавлених сторін (зокрема, організацій громадянського суспільства), широких публічних консультацій;
  3. не передбачати обмеження законної діяльності організацій громадянського суспільства та не створювати для таких організацій непропорційне адміністративне навантаження.

Подані НАЗК до Кабінету Міністрів України законопроєкти за своїм змістом та процесом їх обговорення не відповідають жодній з цих трьох рекомендацій. Попри те, що законопроєкти позиціонуються як антиолігархічні, запропоновані механізми не здатні вирішити питання політичної корупції та непрозорих впливів на прийняття рішень. Проте вони здатні заблокувати роботу інститутів громадянського суспільства, ускладнять залучення їх експертизи та розробку необхідних змін до законодавства. Громадські організації, благодійні фонди, волонтерські ініціативи, які стали надійними партнерами держави у просуванні демократичних реформ та протидії збройній агресії РФ, фактично будуть позбавлені ключової функції — бути голосом тих, чиї права вони захищають, в комунікації із владою, виступати в інтересах суспільства.

З огляду на це закликаємо:

1. Кабінет Міністрів України:

  • повернути внесені НАЗК законопроєкти на доопрацювання та забезпечити проведення НАЗК подальших змістовних, відкритих та інклюзивних консультацій щодо таких проєктів до кінця 2023 року. Результатом таких консультацій має бути приведення законопроєктів у відповідність до міжнародних стандартів, врахування у їх положеннях рекомендацій Ради Європи та учасників попередніх та майбутніх обговорень, зокрема – в частині виведення діяльності громадських організацій та адвокації з-під сфери регулювання законопроєктів про лобіювання;
  • внести доопрацьовані НАЗК законопроєкти на розгляд парламенту не пізніше 20 березня 2024 року за умови приведення їх у відповідність до європейських стандартів, врахування в положеннях проєктів попередніх рекомендацій Ради Європи та пропозицій зацікавлених сторін;

2. Верховну Раду України:

  • невідкладно прийняти у другому читанні та в цілому як закон проєкт Закону України “Про публічні консультації” (реєстр. № 4254 від 23 жовтня 2020 р.), який включатиме положення щодо обов’язкового проведення публічних консультацій стосовно законопроєктів, внесених народними депутатами України.

Перелік підписантів:

 

ГО “Харківська правозахисна група”

Центр прав людини ZMINA

Transparency International Ukraine 

Громадянська мережа ОПОРА Реанімаційний Пакет Реформ Центр політико-правових реформ
Український незалежний центр політичних досліджень Антикорупційний штаб ГО Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ)
Школа політичної аналітики НаУКМА Рух ЧЕСНО ІСАР “Єднання”
ГО «Інтерньюз – Україна» ГО «Платформа прав людини» Лабораторія законодавчих ініціатив
ГО “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ” Інститут громадянського суспільства

Міжнародний фонд «Відродження»

СтейтВотч

Міждисциплінарний науково-освітній центр протидії корупції

Фундація DEJURE

Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична Сотня» 

Український центр європейської політики

ГО “Проти Корупції”

Інститут економічних досліджень та політичних консультацій

ГО “Разом проти корупції”

Лабораторія цифрової безпеки

Cedos

Антикорупційний центр ІЗІ

Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України»

Інститут Євроатлантичного співробітництва 

Громадська організація “Донбас СОС”

ГО “КримСОС”

БФ «СХІД SOS»

Центр економічної стратегії

Діксі Груп

Міжнародний благодійний фонд “Карітас України”

Фонд “Демократичні ініціативи ім. Ілька Кучеріва” 

ГО «Єднання заради дії»

БО БФ “Стабілізейшн Суппорт Сервісез”

ГО Інститут Республіка.

ВМГО “Фундація Регіональних Інціатив”

Центр політичних студій і аналітики “Ейдос” 

Інститут Масової Інформації

ГО «Детектор медіа»

ГО “Харківський антикорупційний центр”

Комітет виборців України

ГО “Жіночий Антикорупційний Рух”

Інститут розвитку регіональної преси 

ГО “Українська правова консультативна група”

Центр досліджень визвольного руху
Національна спілка кінематографістів України ГО “Офіс розвитку громад” Фонд місцевої демократії
Центр спільних дій Експертна група Сова Медійна ініціатива за права людини (МІПЛ)
Асоціація громадських радників України Центр “Нова Європа” Центр розвитку інновацій
Українська фундація громадського здоров’я Пласт — українська скаутська організація ГО “Чернігів європейський”
Громадська організація “Кременчуцький інформаційно-просвітницький центр “Європейський клуб” ГО “Канівська організація осіб з інвалідністю «Відродження»
ГО “Батьки за вакцинацію” ГО “Життя” ГО “Легкий бізнес”
Центр Промінь надії Харківський інститут соціальних досліджень “ХІСД” Донецький Інститут соціальних досліджень і політичного аналізу
Мережа захисту національних інтересів «АНТС» ГО Центр “Соціальна Дія” ГО “Волинський Інститут Права”
ГО “Інститут реформ та інновацій” Громадська організація “Волинський Інститут Підтримки та розвитку Громадських Ініціатив” Громадська організація “Асоціація підтримки та розвитку ОСББ та ОСН”
Центр екологічних ініціатив “Екодія” ГО «Брейншторм» ВМГО “Федерація дебатів України”
РГБФ “Право і Демократія” ГО «Наше Поділля» ГО «Дніпровський центр соціальних досліджень»
ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» ГО “Правозахисний ЛГБТ Центр “Наш світ”

News

Mon, 29.04.24
Як працюють на Волині громадські організації, створені переселенцями

Розповідаємо, як на Волині працюють громадські організації, створені ВПО, перед якими труднощами постають та зібрали поради від експертів, як варто розвивати свою громадську організацію.

Fri, 19.04.24
Яких інтеграційних заходів потребують ВПО на третьому році війни

Волинський Інститут Права поспілкувався із ВПО, які мешкають у різних регіонах Волині, представниками громадських організацій та влади, аби з’ясувати відповідь на питання: яких інтеграційних заходів потребують внутрішньо переміщені особи.

Tue, 09.04.24
У Горохові відбулися інтеграційні заходи для ВПО та місцевих жителів

Протягом двох днів, 4 і 5 квітня, учасники активно проводили дозвілля та спілкувались на важливі соціальні теми, зокрема, інтеграцію ВПО у активне життя громади.

Thu, 04.04.24
Як працюють на Волині ради з питань внутрішньо переміщених осіб

На Волині почали активно створювати ради внутрішньо переміщених осіб. Чим вони займаються, з якими проблемами стикаються та як можна покращити їхню роботу? Розбирались у цих питаннях.

Tue, 02.04.24
Майстер-клас, кіноперегляд і арт-терапія: яким був «Разом-фест» у Нововолинську

Волинський Інститут Права організував заходи для ВПО та постійних жителів громади. Головною темою, яка об'єднала всі події, було питання інтеграції ВПО у життя громади.

Tue, 05.03.24
Як співпраця влади з жителями сприяє розвитку громади

Відбувся другий модуль «Школи співпраці між громадянами та владою» для представників влади та активістів з десяти громад Волині

Tue, 27.02.24
Провідні громадські організації Волині розповіли про те, що зробили в 2023 році

26 лютого 2024 року провідні ОГС Волинської області прозвітували за роботу в 2023-му році. Вони розповіли про успіхи, зміни та свої фінанси

Tue, 27.02.24
Оголошено переможців конкурсу малих адвокаційних грантів

У Луцьку відбулася настановча зустріч для переможців конкурсу малих адвокаційних грантів, який провів Волинський Інститут Права