Новини

Прозорість, підзвітність та публічність: п’ять ЧаПів від посадовців волинських громад

Пт, 24.01.20

Волинь – одна із лідерів децентралізації серед інших областей України. Так, в цілому створено 1029 об’єднаних територіальних громад. 54 з них розташовані на території Волині. Це дозволило області посісти шосте місце  серед інших регіонів за кількістю створених ОТГ.

Чи означає це, що волиняни одні з перших відчують якісні зміни від децентралізації? Однозначної відповіді на це питання немає. Адже результати залежать не стільки від кількості громад, а більшою мірою від ефективної роботи місцевих посадовців. Останнє тісно пов’язане як з їх внутрішньою мотивацією до реальних змін, так і з належним рівнем їх фахової обізнаності.

З метою вдосконалення знань посадових та виборчих осіб місцевих рад волинських ОТГ, протягом першої половини січня у Ківерцівській, Шацькій, Люблинецькій, Зарічанській, Голобській, Литовезькій, Смідинській, Смолигівській громадах відбулися навчальні заходи «Запровадження механізмів прозорості, підзвітності та публічності під час формування і реалізації місцевої політики».

«Приємно, що незважаючи на новорічно-різдвяний період заходи відвідало чимало учасників. Ще більше тішить те, що вони активно задавали питання та дискутували», - зазначає тренер, консультант з питань децентралізації та локальної демократії  Михайло Шелеп.

Експерт додає, що хоча цікавили учасників тренінгів різні теми, все ж можна визначити 5 ЧаПів (частих питань), що лунали практично в кожній з відвіданих громад. А саме:

Чим відрізняється прозорість та відкритість? В чому вони проявляються? «Якщо коротко, то прозорість це діяльність органу влади з висвітлення своєї діяльності та результатів роботи, а відкритість – це процес залучення громадян до вироблення політик. До прикладу, оприлюднення результатів сесії на сайті ради – це елемент прозорості, а організація громадських слухань чи запровадження громадського бюджету  – це елементи відкритості», - зазначає Шелеп.

Що таке місцева ініціатива? «Чимало присутніх спершу вважали, що це або якісь ідеї для органу влади, або конкурс ініціатив на реалізацію яких, влада дає кошти. Насправді ж це один з інструментів безпосередньої демократії, визначений Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». Його суть в тому, що члени громади мають право подати на розгляд місцевої ради проект рішення, який обов’язково має бути розглянутий під час сесії», - відповідає експерт.

Чим відрізняються громадські обговорення та громадські слухання? «Обговорення – це вивчення суспільної думки, але немає ніяких гарантій, що влада врахує ці результати. Натомість, громадські слухання, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - це форма безпосередньої демократії за якої громада має право заслуховувати посадових та виборних осіб з приводу важливих тем та подій, а їх пропозиції підлягають обов’язковому розгляду владою», - зазначає Михайло Шелеп.

Які форми подачі запитів на публічну інформацію? «Чимала частина учасників тренінгів дивувалася, що запити можна подавати як усно, так і по телефону. Чомусь, вважалося, що запити обов’язково мають оформлятися письмово. Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» запит на інформацію подається фізичною, юридичною особою, об’єднаннями громадян в усній або письмовій формі під час особистого прийому або шляхом надсилання поштою, електронною поштою, факсом або телефоном», - відповідає експерт.

Чи можна надавати у відповідь на запит копії договорів-підряду з юридичними особами–надавачами послуг чи виконавцями робіт для громади? «Так, адже вся інформація про розпорядження публічними коштами є апріорі публічною. Тому, вона повинна надаватися у відповіді на запит», - зазначає Шелеп.

Довідково:

Тренінги відбулися в рамках проекту «Участь в дії: практики взаємодії влади та громади», що реалізується громадською організацією «Розвиток Волині» у партнерстві з Волинським Інститутом Права та фінансувалися в рамках Фонду підзвітності Міністерства закордонних справ Нідерландів.

Новини

Громадські організації, щоб уникнути штрафу, прочитайте цю інформацію
Пн, 20.09.21
Громадські організації, щоб уникнути штрафу, прочитайте цю інформацію

Як активні мешканці Луцького району стали кращою версією себе
Пн, 13.09.21
Як активні мешканці Луцького району стали кращою версією себе

Читайте більше про адвокаційне навчання для активістів Луцького району

Презентували п’ять громадських проєктів, які цієї осені реалізуються у волинських громадах
Вт, 31.08.21
Презентували п’ять громадських проєктів, які цієї осені реалізуються у волинських громадах

Профорієнтаційні заходи, екологічні ініціативи, навчання для підвищення безпеки на дорогах – все це чекає на мешканців п’яти волинських громад вже цієї осені

Еко-літо у волинському селі: «Здається, що  грибна поляна, а це – мусор лежить»
Ср, 25.08.21
Еко-літо у волинському селі: «Здається, що грибна поляна, а це – мусор лежить»

У п’ятницю, 20 серпня, у селі Поповичі відбулася акція «Еко-літо 2021»

На Волині досліджують стан розвитку громадянського суспільства
Пт, 20.08.21
На Волині досліджують стан розвитку громадянського суспільства

У Луцьку відбулися фокус-групові дослідження розвитку громадянського суспільства Волині

Як бідкатися, щоб влада не розводила руками?
Вт, 27.07.21
Як бідкатися, щоб влада не розводила руками?

В цій публікації ми розкажемо про декілька дієвих інструментів адвокаційних кампаній, які привертають увагу

«Еко-літо 2021» у Голобській громаді: як це було
Пт, 16.07.21
«Еко-літо 2021» у Голобській громаді: як це було

Корисна справа, багато важливої інформації та море вражень – саме таким запам’ятається «Еко-літо 2021» для його учасників

Поговоримо про фундамент або як правильно визначити проблему громадської ініціативи
Чт, 08.07.21
Поговоримо про фундамент або як правильно визначити проблему громадської ініціативи

У цьому матеріалі ми розкажемо про те, як правильно визначити проблему громадської ініціативи.