News

Прозорість, підзвітність та публічність: п’ять ЧаПів від посадовців волинських громад

Fri, 24.01.20

Волинь – одна із лідерів децентралізації серед інших областей України. Так, в цілому створено 1029 об’єднаних територіальних громад. 54 з них розташовані на території Волині. Це дозволило області посісти шосте місце  серед інших регіонів за кількістю створених ОТГ.

Чи означає це, що волиняни одні з перших відчують якісні зміни від децентралізації? Однозначної відповіді на це питання немає. Адже результати залежать не стільки від кількості громад, а більшою мірою від ефективної роботи місцевих посадовців. Останнє тісно пов’язане як з їх внутрішньою мотивацією до реальних змін, так і з належним рівнем їх фахової обізнаності.

З метою вдосконалення знань посадових та виборчих осіб місцевих рад волинських ОТГ, протягом першої половини січня у Ківерцівській, Шацькій, Люблинецькій, Зарічанській, Голобській, Литовезькій, Смідинській, Смолигівській громадах відбулися навчальні заходи «Запровадження механізмів прозорості, підзвітності та публічності під час формування і реалізації місцевої політики».

«Приємно, що незважаючи на новорічно-різдвяний період заходи відвідало чимало учасників. Ще більше тішить те, що вони активно задавали питання та дискутували», - зазначає тренер, консультант з питань децентралізації та локальної демократії  Михайло Шелеп.

Експерт додає, що хоча цікавили учасників тренінгів різні теми, все ж можна визначити 5 ЧаПів (частих питань), що лунали практично в кожній з відвіданих громад. А саме:

Чим відрізняється прозорість та відкритість? В чому вони проявляються? «Якщо коротко, то прозорість це діяльність органу влади з висвітлення своєї діяльності та результатів роботи, а відкритість – це процес залучення громадян до вироблення політик. До прикладу, оприлюднення результатів сесії на сайті ради – це елемент прозорості, а організація громадських слухань чи запровадження громадського бюджету  – це елементи відкритості», - зазначає Шелеп.

Що таке місцева ініціатива? «Чимало присутніх спершу вважали, що це або якісь ідеї для органу влади, або конкурс ініціатив на реалізацію яких, влада дає кошти. Насправді ж це один з інструментів безпосередньої демократії, визначений Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». Його суть в тому, що члени громади мають право подати на розгляд місцевої ради проект рішення, який обов’язково має бути розглянутий під час сесії», - відповідає експерт.

Чим відрізняються громадські обговорення та громадські слухання? «Обговорення – це вивчення суспільної думки, але немає ніяких гарантій, що влада врахує ці результати. Натомість, громадські слухання, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - це форма безпосередньої демократії за якої громада має право заслуховувати посадових та виборних осіб з приводу важливих тем та подій, а їх пропозиції підлягають обов’язковому розгляду владою», - зазначає Михайло Шелеп.

Які форми подачі запитів на публічну інформацію? «Чимала частина учасників тренінгів дивувалася, що запити можна подавати як усно, так і по телефону. Чомусь, вважалося, що запити обов’язково мають оформлятися письмово. Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» запит на інформацію подається фізичною, юридичною особою, об’єднаннями громадян в усній або письмовій формі під час особистого прийому або шляхом надсилання поштою, електронною поштою, факсом або телефоном», - відповідає експерт.

Чи можна надавати у відповідь на запит копії договорів-підряду з юридичними особами–надавачами послуг чи виконавцями робіт для громади? «Так, адже вся інформація про розпорядження публічними коштами є апріорі публічною. Тому, вона повинна надаватися у відповіді на запит», - зазначає Шелеп.

Довідково:

Тренінги відбулися в рамках проекту «Участь в дії: практики взаємодії влади та громади», що реалізується громадською організацією «Розвиток Волині» у партнерстві з Волинським Інститутом Права та фінансувалися в рамках Фонду підзвітності Міністерства закордонних справ Нідерландів.

News

Fri, 19.04.24
Яких інтеграційних заходів потребують ВПО на третьому році війни

Волинський Інститут Права поспілкувався із ВПО, які мешкають у різних регіонах Волині, представниками громадських організацій та влади, аби з’ясувати відповідь на питання: яких інтеграційних заходів потребують внутрішньо переміщені особи.

Tue, 09.04.24
У Горохові відбулися інтеграційні заходи для ВПО та місцевих жителів

Протягом двох днів, 4 і 5 квітня, учасники активно проводили дозвілля та спілкувались на важливі соціальні теми, зокрема, інтеграцію ВПО у активне життя громади.

Thu, 04.04.24
Як працюють на Волині ради з питань внутрішньо переміщених осіб

На Волині почали активно створювати ради внутрішньо переміщених осіб. Чим вони займаються, з якими проблемами стикаються та як можна покращити їхню роботу? Розбирались у цих питаннях.

Tue, 02.04.24
Майстер-клас, кіноперегляд і арт-терапія: яким був «Разом-фест» у Нововолинську

Волинський Інститут Права організував заходи для ВПО та постійних жителів громади. Головною темою, яка об'єднала всі події, було питання інтеграції ВПО у життя громади.

Tue, 05.03.24
Як співпраця влади з жителями сприяє розвитку громади

Відбувся другий модуль «Школи співпраці між громадянами та владою» для представників влади та активістів з десяти громад Волині

Tue, 27.02.24
Провідні громадські організації Волині розповіли про те, що зробили в 2023 році

26 лютого 2024 року провідні ОГС Волинської області прозвітували за роботу в 2023-му році. Вони розповіли про успіхи, зміни та свої фінанси

Tue, 27.02.24
Оголошено переможців конкурсу малих адвокаційних грантів

У Луцьку відбулася настановча зустріч для переможців конкурсу малих адвокаційних грантів, який провів Волинський Інститут Права

Tue, 20.02.24
«Школа взаємодії влади та громади»: Представники десяти волинських громад вчилися співпрацювати задля розвитку

Упродовж двох днів у Луцьку посадовці та активісти вчилися працювати разом задля розвитку своїх громад. 16-17 лютого 2024 року відбувся перший модуль «Школи взаємодії влади та громади», організований Волинським Інститутом Права за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»