News

Прозорість, підзвітність та публічність: п’ять ЧаПів від посадовців волинських громад

Fri, 24.01.20

Волинь – одна із лідерів децентралізації серед інших областей України. Так, в цілому створено 1029 об’єднаних територіальних громад. 54 з них розташовані на території Волині. Це дозволило області посісти шосте місце  серед інших регіонів за кількістю створених ОТГ.

Чи означає це, що волиняни одні з перших відчують якісні зміни від децентралізації? Однозначної відповіді на це питання немає. Адже результати залежать не стільки від кількості громад, а більшою мірою від ефективної роботи місцевих посадовців. Останнє тісно пов’язане як з їх внутрішньою мотивацією до реальних змін, так і з належним рівнем їх фахової обізнаності.

З метою вдосконалення знань посадових та виборчих осіб місцевих рад волинських ОТГ, протягом першої половини січня у Ківерцівській, Шацькій, Люблинецькій, Зарічанській, Голобській, Литовезькій, Смідинській, Смолигівській громадах відбулися навчальні заходи «Запровадження механізмів прозорості, підзвітності та публічності під час формування і реалізації місцевої політики».

«Приємно, що незважаючи на новорічно-різдвяний період заходи відвідало чимало учасників. Ще більше тішить те, що вони активно задавали питання та дискутували», - зазначає тренер, консультант з питань децентралізації та локальної демократії  Михайло Шелеп.

Експерт додає, що хоча цікавили учасників тренінгів різні теми, все ж можна визначити 5 ЧаПів (частих питань), що лунали практично в кожній з відвіданих громад. А саме:

Чим відрізняється прозорість та відкритість? В чому вони проявляються? «Якщо коротко, то прозорість це діяльність органу влади з висвітлення своєї діяльності та результатів роботи, а відкритість – це процес залучення громадян до вироблення політик. До прикладу, оприлюднення результатів сесії на сайті ради – це елемент прозорості, а організація громадських слухань чи запровадження громадського бюджету  – це елементи відкритості», - зазначає Шелеп.

Що таке місцева ініціатива? «Чимало присутніх спершу вважали, що це або якісь ідеї для органу влади, або конкурс ініціатив на реалізацію яких, влада дає кошти. Насправді ж це один з інструментів безпосередньої демократії, визначений Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». Його суть в тому, що члени громади мають право подати на розгляд місцевої ради проект рішення, який обов’язково має бути розглянутий під час сесії», - відповідає експерт.

Чим відрізняються громадські обговорення та громадські слухання? «Обговорення – це вивчення суспільної думки, але немає ніяких гарантій, що влада врахує ці результати. Натомість, громадські слухання, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - це форма безпосередньої демократії за якої громада має право заслуховувати посадових та виборних осіб з приводу важливих тем та подій, а їх пропозиції підлягають обов’язковому розгляду владою», - зазначає Михайло Шелеп.

Які форми подачі запитів на публічну інформацію? «Чимала частина учасників тренінгів дивувалася, що запити можна подавати як усно, так і по телефону. Чомусь, вважалося, що запити обов’язково мають оформлятися письмово. Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» запит на інформацію подається фізичною, юридичною особою, об’єднаннями громадян в усній або письмовій формі під час особистого прийому або шляхом надсилання поштою, електронною поштою, факсом або телефоном», - відповідає експерт.

Чи можна надавати у відповідь на запит копії договорів-підряду з юридичними особами–надавачами послуг чи виконавцями робіт для громади? «Так, адже вся інформація про розпорядження публічними коштами є апріорі публічною. Тому, вона повинна надаватися у відповіді на запит», - зазначає Шелеп.

Довідково:

Тренінги відбулися в рамках проекту «Участь в дії: практики взаємодії влади та громади», що реалізується громадською організацією «Розвиток Волині» у партнерстві з Волинським Інститутом Права та фінансувалися в рамках Фонду підзвітності Міністерства закордонних справ Нідерландів.

News

Thu, 09.10.25
Інформування, соцзахист та молодь. Про що говорили учасники діалогової зустрічі у Маневичах

Участь у заході взяли 20 жителів Маневицької громади: представники місцевої ради, громадського сектору, працівники освіти.

Tue, 07.10.25
Діалог у форматі “світового кафе”: у Любомлі відбулась зустріч влади та жителів

На діалоговій зустрічі учасники вчились разом вирішувати важливі для громади проблеми.

Wed, 01.10.25
Ми визначили 5 переможців конкурсу мінігрантів. Розповідаємо про кожного з них

Впродовж 4 місяців наші грантери реалізовуватимуть свої ініціативи, розвиваючи громади Волині та Рівненщини. Як? Читайте у матеріалі.

Mon, 29.09.25
Два дні обміну досвідом. Ми організували стаді-тур на Львівщину для громадських організацій

15 учасників з Волині і Рівненщини мали змогу познайомитись з колегами з Львівщини та надихнутись новими ідеями.

Thu, 18.09.25
У Іваничах вчились залучати жителів до спільного прийняття рішень

Участь у тренінгу взяли члени робочої групи, що розробляє План громадського залучення у процес формування та реалізації місцевої політики у Іваничівській громаді.

Mon, 21.07.25
Мислити не проблемами, а рішеннями. У Луцьку відбулось навчання з адвокації для активістів та посадовців

У матеріалі розповідаємо, яким був другий модуль нашої Школи участі та взаємодії.

Tue, 15.07.25
Партнерство заради змін: розпочинаємо новий проєкт задля посилення співпраці влади та громадського сектору

Мета проєкту – посилити взаємодію між громадянським суспільством, експертами та місцевою владою, а також сприяти впровадженню принципів належного врядування, народовладдя та підзвітності.

Fri, 11.07.25
Досліджуємо стан владно-громадської співпраці у Любомльській та Маневицькій громадах: навіщо це потрібно

У громадах провели фокус-групові дослідження, а також до 20 липня триває онлайн-анкетування.